Call to Cease Violence and Initiate an Inclusive Dialogue

04.20.2018 | Press Releases

This is a press release from CIPE’s partner in Nicaragua, the Network of Businesswomen of Nicaragua (REN).

See below in both English and Spanish.

Call to Cease Violence and Initiate an Inclusive Dialogue

The Network of Businesswomen of Nicaragua, REN, expresses its deep concern regarding the events that have taken place following resolution 1/317, submitted by the Board of the Nicaraguan Institute of Social Security (INSS) on April 16, 2018 and published in the official daily newspaper La Gaceta, no. 72, on April 18, 2018.

This resolution has been clearly rejected by the population, a rejection that has manifested itself on the streets and via social media. Ignoring Nicaraguans’ rejection of that resolution will only generate more violence and pain for Nicaraguan families.

Resolution 1/317 will decrease the competitiveness of Nicaragua as a country. Micro, small, and medium enterprises (MSMEs), which generate 85 percent of the country’s employment, will suffer a negative impact from the resolution. Many of these enterprises will be forced to reduce the number of employees, move to informality to survive, or in the worst-case scenario, shut down. Given that a majority of women-owned businesses are concentrated in micro and small business sector, this measure will also deteriorate the economic empowerment processes of Nicaraguan women and the subsequent growth of their businesses.

REN, alongside various private sector and civil society organizations, calls for the government to immediately cease violence and initiate a national and inclusive dialogue with adequate representation of Nicaraguan women as soon as possible. This process should lead to a consensus and establish a social security system that is fair, realistic, and sustainable. Such dialogue is key for the economic development of the country and for the consolidation of a Nicaragua that is democratic, equitable, and stable.

Statement given in the city of Managua on April 20, 2018.

Hace Un Llamado Al Cese De La Violencia Y Al Dialogo Inclusivo

La Red de Empresarias de Nicaragua, REN, expresa su profunda consternación, por los sucesos que han sido consecuencia de la resolución 1/317, tomada por el Consejo Directivo del Instituto Nicaragüense de Seguridad Social (INSS) el 16 de abril del 2018 y publicada en el diario oficial La Gaceta, no. 72, del 18 de abril del corriente año.

Esa resolución ha sido claramente rechazada por el pueblo, rechazo que se ha manifestado notoriamente a través de su presencia en las calles y los medios sociales. Ignorar el rechazo de los nicaragüenses a esa resolución solo generará más violencia y dolor para las familias nicaragüenses.

La resolución 1/317 disminuirá la competitividad de Nicaragua y para la micro, pequeña y mediana empresas (MIPYME), generadora del 85% del empleo del país, su impacto será negativo. Muchas de ellas se verán forzadas a reducir el número de empleados, pasar a la informalidad para poder subsistir o en el peor de los casos cerrar. Dado que la mayoría de los negocios propiedad de mujeres se concentran en la micro y pequeña empresa, el impacto negativo de esta medida resultará en un deterioro de los procesos de empoderamiento económico de la Mujer nicaragüense y de crecimiento de sus negocios.

La REN se une a lo expresado por diversas organizaciones del sector privado y de la sociedad civil sobre la necesidad de que el gobierno contribuya a detener de inmediato la violencia e inicie a la brevedad posible un diálogo nacional e inclusivo, con una adecuada representación de la mujer nicaragüense, que se traduzca en un consenso que lleve al establecimiento de un sistema de seguridad social justo, realista y sostenible. Ese diálogo es clave para el desarrollo económico del país y para la consolidación de una Nicaragua democrática, equitativa y estable.

Dado en la ciudad de Managua, el 20 de abril de 2018.